Amsterdam

I går besökte jag Amsterdam för sista gången på ett tag. Vi steg upp riktigt tidigt och åkte iväg och väl framme avnjöt vi en god frukost i solskenet.P1080195IMG_9685Efter morgonmålet styrde vi stegen mot Oude Kerk för att kika på World Press Photo Exhibition.  Det var alldeles otroligt gripande och hemskt. Gick omkring med tårar i ögonen mest hela tiden eftersom många av fotona visade en verklighet man helt inte vill inse att existerar. Har ni någon gång möjlighet att se utställningen ska ni absolut ta chansen!P1080201Ivriga besökare. Steffis ben till vänster och mina till höger. När vi tittat runt i omkring två timmar tog vi en liten paus och laddade batterierna med en kopp kakao. Sedan åkte de andra iväg till det nyöppnade Rijksmuseum medan jag själv traskade iväg mot ett annat museum som jag velat besöka enda sedan jag kom till Nederländerna: Anne Franks hus. IMG_9688Hela familjen Franks öde är en gripande berättelse och jag kan inte riktigt beskriva känslan hur det var att gå omkring i deras rum, titta på planscher som Anne limmat upp på väggen, se blyertsstreck som markerar hur långa flickorna blivit och titta på den riktigt dagboken med sin fina röda pärm. Jag är väldigt glad över att jag äntligen lyckades ta mig dit. IMG_9689När jag var färdig mötte jag upp de andra vid Rijksmuseum och vi poserade lite utanför. P1080249Sedan började vår jakt på restaurang. Efter några svängar hit och dit hamnade vi tillslut på Bazar ännu en gång och maten var precis lika god som senast. P1080253Efter middagen åkte vi mycket mätta, trötta och belåtna tillbaka till Utrecht. Det var en fin dag.

Leave a Reply

